3 manieren voor Energie na het spreekuur
Esther de Bos, dietist in Zeeland: Wat een enthousiaste docent. De scholingsdag was een goede afwisseling van theorie en praktijk met veel oefenen. Direct toepasbare kennis!
Anne Diet de Jong: Duidelijke punten die me verder helpen in de begeleiding. Dramadriehoek en OVK-model is veel aandacht aan besteed, fijn.
Suzanna: Interactieve nascholing, veel praktische informatie en een goede docent!
Tara Hashiyar: Heldere uitleg gekregen en de rollenspellen om te oefenen waren fijn en je leert er veel van.
Specialist worden?
Diëtisten en gewichtsconsulenten komen na het volgen van de 5 scholingsdagen in aanmerking voor de specialistenvermelding ‘Erkend Emotie-eten de baas specialist©’. Dat betekent onder meer toegang tot alle documenten en werkbladen voor clienten, PR materialen, promotie via emotie-etendebaas.nl (website, Facebook, Instagram), en korting op terugkomdagen, verdiepingsdagen en webinars.
Een interactieve praktische nascholing
Ken je ze? Cliënten die jou energie geven? Ze zijn open, ze volgen je adviezen op, ze veranderen hun leefpatroon en zijn therapietrouw. Ideale cliënten! Maar wat doe je met cliënten of patiënten die jou energie kosten? Die slachtoffergedrag vertonen? Raak je geïrriteerd? Voel je je moedeloos? Deze cliënten vragen om een andere aanpak: coachende begeleiding.
Coachend begeleiden zorgt voor meer vertrouwen en openheid bij de patiënt. Hiermee komt sneller op tafel waarom het de patiënt niet lukt om gezonder te gaan leven. Onderliggende problemen kunnen besproken worden.“En dan? Dan wordt een beerput van ellende opengetrokken, waar ik niets mee kan!” Fenna Janssen hoort dit vaak van diëtisten en praktijkondersteuners tijdens workshops.
Een coachende stijl wil zeggen dat je de patiënt begeleidt in zijn/haar zoektocht en verandering. Jij hoeft als hulpverlener niet de problemen op te lossen. Luisteren en doorvragen geeft de patiënt vaak al voldoende inzicht om de problemen zelf aan te pakken.
De resultaten van Coachend Begeleiden
- Je verkrijgt inzicht in jouw eigen voorkeursrol als begeleider: ben je een Redder, Aanklager of Slachtoffer.
- Je leert coachingsvaardigheden aan: je leer het proces te bespreken ( ‘Ik voel weerstand’) i.p.v. de inhoud (‘U wilt niet naar de sportschool, houdt u van zwemmen? Wandelen?’).
- Je krijgt handvatten voor verdieping in je gesprekken, zodat de kern van het probleem boven tafel komt.
- Je gesprekken worden leuker, gemakkelijker.
- Je beseft dat je niet iedereen kunt ‘redden’.
- Energie na het spreekuur! Ook bij ‘lastige’ patiënten.